1900

1908

Melitta Bentz opfinder kaffefilteret

 

1908

Melitta Bentz opfinder kaffefilteret Det første filter ser verdens lys: Melitta Bentz fra Dresden får den geniale idé at gennemhulle bunden i en messingkop og lægge et stykke trækpapir fra den ældste søns skolehæfte derpå og derved undgå, at der kommer kaffegrums i kopperne. Med patent på sin opfindelse og en startkapital på 73 rigspfennig får den dygtige husmor firmaet M. Bentz registreret i handelsregistret i Dresden.
1910

1910

Det første rundfilter

 

1910

Det første rundfilter På samme måde som det oprindelige filter er denne generation af filtre opdelt i tre dele og består af en aftagelig vandfordeler, selve filterlegemet og en si, hvorpå filterpapiret blev lagt.
1920

1922

Melitta® bliver rød-grøn

 

1922

Melitta® bliver rød-grøn

For at beskytte de mange efterligninger, har Melitta®siden 1925 mærket filterpakkerne med den endnu i dag typiske rød-grønne farvekombination.

1930

1932

Det første Melitta®-logo

 

1932

Det første Melitta®-logo 1932 indføres det typiske Melitta®-logo, og dermed blev der skabt et yderligere kendetegn. 1937 ændres logoet for første og sidste gang. Den dag i dag er det overalt i verden et synonym for kaffetilberedelse via filtermetoden.
De første hurtigfiltre Filteret får sin koniske form. Det er kendetegnet ved en rund, flad bund med afløbshuller. Med en dertilhørende "nedtrykker" trykkes det kvadratiske, plane filterpapir ned i filterformen.

1937

Et perfekt par

 

1937

Et perfekt par

Kaffefilterets form ændrer sig: Det løber nedad ud i en hulform. De kaffeposer, der i dag kendes under navnet filterposer®udvikles og patenteres passende til dette filterlegeme. Hermed var den perfekte form til filtrering af kaffe skabt.

1938

Melitta® kommer i biografen

 

1938

Melitta® kommt ins Kino
1938 kommt der erste Werbefilm für den neuen Schnellfilter in die Kinos.
1950

1954

En klassiker bliver født

 

1954

En klassiker bliver født

De pastelfarvede Melitta®stentøjskander og -filtre, som er blevet produceret i millionvis siden 1954, er i dag efterspurgte samlerobjekter. Enkle, avantgardistiske former og moderne farver er kendetegnet for det typiske Melitta®service fra 60erne og 70erne.

1960

1960

Hurtigfilter af plast

 

1960

Hurtigfilter af plast Melitta®udvikler hurtigfilteret af plast. I starten var de gennemsigtige, men blev snart produceret i mange forskellige farver.

1962

Den fuldendte kaffenydelse

 

1962

Den fuldendte kaffenydelse

For at gøre udbuddet komplet, sælger Melitta® siden 1962 også kaffe. Og som det første kafferisteri i Tyskland, malet og vakuumpakket. Kaffen ristes i begyndelsen i Minden, virksomhedens hjemsted.

1965

Kaffe under strøm

 

1965

Kaffe under strøm

Helt op i 60erne ligner kaffebrygningen en ceremoni: Bønnerne skal males manuelt, kaffen brygges. De første filterkaffemaskiner fortrænger den manuelle filtrering. Melitta®er med filterkaffemaskinen 120 en af de første udbydere af elektriske kaffemaskiner. På denne tid er det den hurtigste måde at få filtreret kaffen. Otte kopper på kun seks minutter er der ingen anden kaffemaskine, der kan klare.

1966

Melitta® Kaffee i Bremen grundlægges

 

1966

Melitta®Kaffee i Bremen grundlægges Med overtagelsen af Carl Ronnings kafferisteri i Bremen vokser Melitta®til storristeri i 1966 og er i dag den virksomhed, der har den største ristningsproduktion i kaffebyen Bremen.
Filtrering med system 1x4®system for nem tilordning af kopstørrelser til filtret.
1970

1979

Aromaboy®

 

1979

Aromaboy®

Aromaboy®- en to-kops-maskine, der stadig produceres i dag - blev udviklet  og indført i 1979.

1980

1987

Aroma Comfort

 

1987

Aroma Comfort

Melitta®filterkaffemaskine Aroma Comfort med aftagelig varmeplade er i 1987 et novum på det tyske marked for kaffemaskiner. Yderligere features som f.eks. automatisk dryp-stop, en udvendig vandstandsmåler og kabeloprulningen - som i disse år endnu ikke er standard på kaffemaskiner - supplerer den mobile variant af kaffenydelsen.

1989

Aroma Therm Plus

 

1989

Aroma Therm Plus 

Den første kaffemaskine med en isoleringskande Aroma Therm plus kommer på markedet i 1989. En speciel vakuumglaskande holder kaffen særligt varm. Det er ikke længere nødvendigt at hælde kaffen fra en glaskande over i en termokande, hvis kaffen skal kunne nydes i længere tid. En indbygget såkaldt plus-kontakt forlænger brygtiden og gør også, at kaffen kan drikkes over længere tid, selv ved små mængder.

1990

1991

Interval-brygge-systemet IBS I

 

1991

Interval-brygge-systemet IBS I

I 1991 sender Melitta®interval-brygge-systemet (IBS) på markedet. Med den specielle IBS-bryggeteknik beholder kaffen sin aroma, og smager, som var den brygget manuelt. Først samles det kogende vand i en beholder. Så snart vandet har nået en defineret mængde, åbnes en ventil og vandet strømmer ned over kaffen i én skylle - kaffepulveret blandes med vandet og sættes i en hvirvlende bevægelse. Resultatet er den største kaffenydelse.

Melitta®kaffe - reklame med udmærkelse Melitta®modtager en Gold-Effie, en pris for fremragende reklame, der årligt tildeles af reklamebureauernes sammenslutning i Tyskland, "Gesellschaft der Werbeagenturen".

1997

Patenteret aroma-papir

 

1997

Patenteret aroma-papir
Melitta® har udviklet en ny generation af filterpapir: Melitta® filterposer® af det patenterede aroma-papir. Dette aroma-papir er fuldstændigt  perforeret over hele fladen. Derved kan de frigivne nydelsesstoffer fra kaffen trænge igennem og den uønskede kaffegrums tilbageholdes alligevel.

1998

Melitta® Look® filterkaffemaskiner

 

1998

Melitta®Look®filterkaffemaskiner Der indføres en ny idé: Look®filterkaffemaskinerne er opbygget som et modulsystem. En model med mange ansigter, der med et uforandret maskinlegeme både tillader hyppige farveskift og leg med design plus forskelligt teknisk udstyr til maskinerne.

1999

Melittas® TV-kampagne "Far & søn"

 

1999

Melittas® TV-kampagne "Far & søn" I september starter Melitta®en ny TV-kampagne. Centrum for TV-spottet er en far, hans søn og deres kloge hund af blandet race.
2000

2001

Effie til Melittas® TV-kampagne "Far & søn"

 

2001

Effie til Melittas® TV-kampagne "Far & søn"

Melitta®modtager den anden "Gold-Effie" for TV-kampagnen "Far & søn".

Single 5 Som et svar på det voksende antal af små husholdninger indføres Melitta®Single 5®i 2001. Den enestående tekniske fordel ved Single 5®er den integrerede specialventil, der garanterer en optimal kaffetemperatur fra den første kop.
Melitta®Cappuccino - kaffenydelse à la veneziana Melittas®sortiment udvides med den opløselige kaffespecialitet Melitta®Cappuccino.
Nye filterposer®for endnu større kaffenydelse Melitta® lancerer de innovative filterposer ® "Mild" og "Kraftig" på det tyske marked.

2002

Udmærket design

 

2002

Udmærket design Kaffestellet M Collection fra Melitta®er blevet udmærket med prisen "red dot award 2002" i kategorien produktdesign. Prisen "red dot" hører til de største designkonkurrencer i verden og gælder som kvalitetsmærke for høj designkvalitet.

Forbrugerpris for Melitta® Cappuccino

Melitta®Cappuccino modtager forbrugerprisen "Årets produkt 2003".

2003

Ny kaffenydelse med Melitta® Cappuccino

 

2003

Ny kaffenydelse med Melitta® Cappuccino

Hos Melitta®Cappuccino findes der tre nye smagsretninger: Melitta®Classico Cappuccino - dejlig cremet med en mild kaffesmag, Melitta®Choco Cappuccino - med en cremet, fyldig chokoladesmag og Melitta®hvid Cappuccino - ekstra cremet og godt med mælk.

2004

100% Arabica i hele bønner med BellaCrema® fra Melitta®

 

2004

100% Arabica i hele bønner med BellaCrema®fra Melitta® Melitta®s kaffesortiment udvides med BellaCrema®til den fuldautomatiske kaffemaskine. 100% Arabica-bønner garanterer en perfekt aroma og en fløjlsagtig og fin crema.
MyCup, Caffeo® og Look® II

Melitta lancerer kaffemaskinen MyCup®til kapsler (2004-2008), den fuldautomatiske kaffemaskine Caffeo®plus filterkaffemaskinen Look®II.



2007

Kaffepads fra Melitta®: Harmonie® og Auslese til spontan nydelse

 

2007

Kaffepads fra Melitta®: Harmonie® og Auslese til spontan nydelse 

Melittas®kaffesortiment udvides med BellaCrema®- kaffen til den fuldautomatiske kaffemaskine. 100% Arabica-bønner garanterer en perfekt aroma og en fløjlsagtig og fin crema.

2008

Caffeo® II, Gourmet

 

2008

Caffeo®II, Gourmet Melitta lancerer den fuldautomatiske kaffemaskine Caffeo®II og filterposerne Gourmet "3 Aromazoner".

2009

Serierne Caffeo® Solo® og Look® udvides.

 

2009

Serierne Caffeo®Solo®og Look® udvides Melitta lancerer de fuldautomatiske kaffemaskiner Caffeo Solo®, Caffeo®Lattea®, filterkaffemaskinen Look®III, el-kedlen Look®Aqua plus den økologiske kaffe CremaPura i hele bønner.
Top-mærke: Melitta®BellaCrema® Melitta BellaCrema®vælges til topmærket 2009 af tidsskriftet LZ.
2010

2010

Lancering af Caffeo® CI®, Enjoy®

 

2010

Lancering af Caffeo® CI®, Enjoy®

Melitta® lancerer den fuldautomatiske kaffemaskine Caffeo® CI® plus filterkaffemaskinen Enjoy®.

Priser til Melitta® De fuldautomatiske kaffemaskiner Caffeo®Solo®og Caffeo®Lattea®får tildelt prisen Plus-X-award. Desuden er den nye Caffeo®Solo®årets reddot-vinder i 2010.

2011

Timon, Melittas® barista

 

2011

Timon, Melittas® barista

Timon åbner Melitta®kaffebaren og dermed starten på den ny kampagne.

Lancering af BellaCrema®pads I tilknytning til succesproduktet BellaCrema® lancerer Melitta i sommeren 2011 BellaCrema® padsene.